-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43660 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:42

مهريه و مقدار آن چقدر بايد باشد؟

مهريه در اصل هديه و پيشكش است كه مرد هنگام ازدواج، خود را به آن ملزم ميكند و در واقع نوعي اداي احترام است. قرآن به اين مسئله تصريح ميكند: و مهر زنان را (به طور كامل) به عنوان يك هديه به آنان بپردازيد.(1)

پس اصل مهريه يك التزام ديني و اخلاقي و مورد قبول همگاني است.

اما مهريه زن چه مقدار بايد باشد؟ اين نكته نيازمند بحث گستردهاي است، ولي ذكر اين مسئله لازم است. آنها كه از مهريههاي سنگين و خارج از حد تصور و گاه غير قابل پرداخت، دفاع ميكنند، در حقيقت زن را كالايي براي معامله دانسته و براي او بهاي مادي قائلند، حال آن كه واقعيت چنين نيست و ازدواج هايي كه با مهريههاي پايين شكل ميگيرد، پايدارتر از ازدواج هايي است كه پايه در تجملات و زرق و برقهاي دنيوي دارد؛ زيرا آنها اساس زندگي را بر امور ديگري چون عشق و محبت بنا نهادهاند، نه تجملات و امور مادي.

پيامبر گرامي اسلام (ص) فرمود: بهترين مهر كمترين آن است.(2)

امام علي (ع) فرمود: مهر زنان را گزاف قرار ندهيد كه موجب دشمني خواهد شد.(3)

مقدار مهر، با توافق زوجين مشخص ميشود و در اسلام حد خاصي تعيين نشده تا كمتر يا بيشتر از آن جايز نباشد. اما بهترين مهر، مهري است كه مطابق سنت باشد كه به چنين مهري مهر السنة ميگويند.مهر السنه مهريهاي است كه ميگويند پيامبر اكرم (ص) براي همسران و دختران خود انتخاب ميكرد كه حدود پانصد درهم بود. اكنون با توجه به تورم اقتصادي برابر با چهارده سكه تمام بهار آزادي است. (4)

مبنا قراردادن چنين مهري كه ريشه در سنت پيامبر دارد، موجب بركات زيادي در زندگي مشترك خواهد شد. علاوه بر اين مقدار مهريهاي كه در ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علي(ع) به كار رفته، با مهر السنه همخوان بوده است.(5)

پينوشت:

1 - سوره نساء (4) آيه 4.

2 - كنزالعمال، ج 16، ص 320.

3 - بحارالانوار، چاپ بيروت، ج 100، ص 351، حديث 22.

4 - ر. ك: مجله پيام زن، شماره 144، ص 38.

5 - ر. ك: سيد جعفر شهيدي، زندگاني فاطمه (ع)، ص 58.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.